East Coast - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pjirkje Mink - WaarBenJij.nu East Coast - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pjirkje Mink - WaarBenJij.nu

East Coast

Door: Reinou, Jeannette, Pjirkje

Blijf op de hoogte en volg Pjirkje

21 September 2017 | Australië, Sydney

Bijna 4 weken mocht ik genieten van een prachtige vakantie met Reinou en Jeannette in Australië.
Wat hebben we het fantastisch gehad!!! Elke dag was weer een feestje. Ik vond het zo leuk dat ik ze "mijn mooie" Aussie mocht laten zien. De beide dames hebben tijdens hun trip een soort online reisdagboek bijgehouden. Dat vond ik zo leuk om te lezen dat ik gevraagd heb om het te gebruiken voor mijn site.
Lees en geniet mee!

Sydney- by Jeannette
Woensdagavond kwamen Reinou en ik aan op het vliegveld in Sydney, na een lange maar toch fijne reis. Pjirkje, hier afgekort naar PJ, stond ons met een warm welkom op te wachten!! Gelijk thuis maar een fles wijn open getrokken om ons samenzijn te vieren...cheers mates!! De volgende dag hebben we gelijk een citytour gedaan langs de prachtige hoge gebouwen, botanic garden, het Opera House, Mrs Macquaries Chairs, de Harbour Bridge en Luna park (waar Pjirk eerder heeft gewerkt). Zeker dat we ons kunnen voorstellen dat Pjirk zich een bevoorrecht en gelukkig mens voelt in deze wereldstad :-) 's Avonds hebben we Pjirkje haar 30e verjaardag ingeluid bij de Butler (restaurant waar PJ heeft gewerkt), onder het genot van heerlijke wijn, cocktails en shared plates. Zelfs de tonijn werd opgegeten door onze niet-vis-liefhebber. Het was alsof we elkaar vorige week nog hadden gezien.. De volgende dag rustig opgestart, een beetje sightseeing & geshopt door het centrum van Sydney. En natuurlijk voorbereid voor het knalfeest met alle lieve vriend(inn)en van hier...wat een topavond was dat!! Wonder boven wonder werden we de volgende ochtend nagenoeg zonder kater wakker en hebben we 's middags genoten van een vegan lunch en prachtige Coastal Walk in Bondi beach, met windkracht heb ik jou daar. We kunnen Sydney natuurlijk niet verlaten zonder de wijntour naar de Hunter Valley...wat zondag op de planning stond. Heerlijke wijnen geproefd en natuurlijk inkopen gedaan voor ons volgende avontuur in de campervan: van Sydney naar Cairns in 3 weken, it's time for a roadtrip girls!!

Port Macquiri-by Rein
Eerste reisdagje met de campervan! Nadat we de huisgenootjes gedag hebben gezegd en met de über die binnen twee minuten voor huis staat, zijn afgezet bij camperman begint het avontuur! Eerst nog even boodschappen doen en rijden maar. Ik verwonder me over het mooie landschap wat me aan Californië doet denken (daar ben ik nog nooit geweest). We maken flink wat kilometers en vinden in Port Macquarie een fijne camping met camp kitchen voorzien van alle keukengerei, wat een luxe. Hier maken we graag gebruik van! Het is fris en de eerste nacht in de camper breng ik door in een flinke laag kleding.

Byron Bay-by Jean
Van Port Macquarie zijn we via Coffs Harbour (picknick op het strand) naar Ballina gereden, waar we hebben overnacht op een camping met voornamelijk bejaarden. De volgende ochtend maar gauw door gereden naar het meer bruisende plaatsje Byron Bay. Echt een chill surfers & hippie paradijs waar we heerlijk op het strand hebben gelegen en een wandeling hebben gemaakt naar Cape Byron Lighthouse...with amazing views, lovely!! 'S avonds het nachtleven ontdekt en afgesloten met een typische Australische pie...delicious (vooral als je wat drank op hebt)! Donderdag hebben we ons voor een groot deel vermaakt met het regelen van een nieuwe sleutel van de campervan. We hadden bijna de sleutel stuk gedraaid...oeps! En natuurlijk zaten al onze spullen nog in de camper. Gelukkig kon de plaatselijke Hubo een sleutel voor ons namaken en hebben we ' s middags nog even kunnen shoppen. Die avond stond er zelfgemaakte pasta op het menu en hebben we de dag afgesloten in een plaatselijke kroeg met een heerlijke cabernet sauvignon en qwixx.

Brisbane-by Jean
Vanaf Byron Bay zijn we via de Protester falls (die helaas nu zo goed als droog stond) naar Brisbane gereden. Hier konden we met Australisch grote trots op de foto in Lone Pine Koala sanctuary, een heel bijzonder moment waarvan ik als klein meisje zeker heb gedroomd. Ook is Reinou uit haar comfortzone gestapt en hebben we kangaroos gevoerd. Daarna nog honderden foto's gemaakt van deze onweerstaanbare koalas. Pjirkje en ik hadden de smaak te pakken en zo hebben we ' s middags oneindig veel kiekjes gemaakt bij de letters van Brisbane voor de perfecte foto ;-). Wat een prachtige en jonge stad met kunstmatig zandstrand en super relaxte sfeer.

Noosa-by Rein
Next stop: Noosa! Een gezellig kustplaatsje maar voordat we arriveren rijden we een klein stukje om om met de pine apple op de foto te gaan. In Noosa doen we een coastal walk in het national park. We boeken een trip naar Fraser Island voor drie dagen die maandag start. Zondagavond eten we een burger met Michael, een Nederlander die Pjirk in Nieuw-Zeeland ontmoet heeft.

Fraser-by Rein
Na een hobbelige rit van bijna 2 uur komen we aan op Rainbow island, waar we met 4x4 vertrekken naar de ferry. De groep is niet zo groot, want het is laagseizoen. Onze tour guide, Troy, weet de stemming er goed in te brengen en is ontzettend gepassioneerd over het eiland, waar hij is opgegroeid. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en het is dan ook een super gave ervaring om met 4x4 over het strand en in land te rijden. We zijn dan ook blij dat we drie dagen geboekt hebben en niet twee, het voelt alsof we een week weg zijn. Net alsof we op kamp zijn haha. Na lunch bij ons kamp scheuren we lekker over het strand. Na een stevige hike komen we aan bij prachtige zandduinen en Lake Wobbi waar we zwemmen en leren Boomerang. 's Avonds staat er een heerlijke bbq op het menu en de drankspelletjes starten al voor het eten. Uiteraard kan een les over de sterren niet ontbreken en we zien sterren die we in Nederland niet zien, zoals de southern cross. Een gezellige avond! Volgende ochtend staan we vroeg op voor de zonsopgang. Daarna een slipper contest bij Elly creek, rijden we verder naar indian head waar we veel mooie dieren zien! Zelfs een aantal walvissen en dolfijnen. Onderweg zien we nog een haai die wordt gevangen en de allergrootste kwal die je je maar kunt voorstellen. Verder gaan we naar champagne pools en bewonderen we het eiland vanuit een vliegtuigje! En toen was het weer wijn time! We dansen de macarena op de banken en in onze slaapzakken. De volgende ochtend starten we bij het meest kristalheldere meer dat je maar kan bedenken en we hebben het meer voor ons zelf. Jean en ik zwemmen bijna een kilometer en we chillen heerlijk bij het water. Helaas komt komen aan alle goede dingen een einde, het was een fantastische trip en echt een aanrader.

Agnes Water-by Jean
Na ons bezoek aan het prachtige eiland K'gari (Fraser) scheuren we gelijk door naar Agnes water, een klein kustplaatsje wat vaak in een adem wordt genoemd met Town of 1770. Hier is onze laatste kans om te leren surfen. Na een lange twijfel van Pjirkje, zijn we de volgende ochtend toch met z'n drieën met prettig gestoorde Lorenzo (onze surf instructeur) meegegaan. En wat een hilarische momenten hebben we gehad in het water. Uiteindelijk bleek Pjirkje de Legend te zijn door met haar board op het strand uit te komen...'s Avonds hebben we heerlijke burgers en worstjes op de BBQ gebakken.

Whitsundays-by Jean
Na een nacht in Airliebeach te hebben geslapen, een heerlijke Thai curry te hebben gegeten en nog gezellig een drankje te hebben gedronken, ging de wekker de volgende ochtend helaas al om kwart over 5...maar dit keer voor een wel heel bijzonder avontuur! We worden namelijk gedropt op een van de onbewoonde eilanden van de Whitsundays...met tent, matje, slaapzak, 20 liter water en gaspitje. Met koeltas vol eten en onze andere survivalkit stappen we aan boord en worden we naar White Haven gebracht. Overdag, helaas met nog tig toeristen die op en af gaan, genieten we van het hagelwitte strand en de helderblauwe zee. We kijken al uit naar het eind van de middag, dan is dit eiland namelijk helemaal van ons alleen (op nog een paar stelletjes na). We hebben nog een kleine wandeling gemaakt over het eiland met een mooi uitzichtpunt en verwonderen ons over de schade die de cycloon Debbie eerder dit jaar heeft aangericht. Wanneer de toeristen het eiland hebben verlaten, schieten we de mooiste kiekjes, verwarmen we spaghetti met meatballs voor onze tent en uitzicht op zee en dromen we dat we hier voor altijd mogen blijven onder het genot van een glaasje lauwe Sauvignon Blanc (wat de Aussies uitspreken als 'sav bla'). Wat is dit toch genieten! We kruipen niet al te laat onze tent in en genieten nog even na van de zeegeluiden en het krekelgezang. De volgende ochtend worden we 6 uur wakker en zijn we de eersten die van het adembenemende uitzicht mogen genieten. Snel de tent uit gekropen en een mooie strandwandeling gemaakt. We doen nog een poging tot snorkelen en hopen wat van de onderwaterwereld te spotten, maar hebben slechts een paar vissen gezien. Helaas worden we om half 11 weer opgehaald en is deze once of a lifetime experience weer voorbij.

Cairns-by Rein
De tijd gaat ontzettend snel en Cairns is alweer de een na laatste bestemming. We brengen de laatste dagen van onze trip in de omgeving van Cairns en Cape Tribulation door. Waar we de afgelopen weken liever met de camper bij een hostel stonden, vinden we nu een hele fijne camping zonder een al te hoog 'grey nomads' gehalte. Met onze Rotterdamse buren bakken en eten we lekker pannenkoeken. De wekker gaat de volgende ochtend vroeg want we vertrekken naar Cape Trib, een plek waarde jungle en oceaan samenkomen. Onderweg genieten we van de prachtige kustlijn en we overnachten op een camping (met nog veel Nederlanders) in een Nationaal Park, another day in paradise! We surfen over het regenwoud op hoge hoogte aan een ziplijn, wandelen door de prachtige natuur, doen spelletjes met een Nederlands stel en gaan op krokodillen tour. En dan is het moment daar: we moeten onze camper inleveren, wat toch wel als ons thuis voelde de afgelopen weken. We vinden een hostel en hebben de luxe dat we de gezamenlijke dorm het hele weekend voor ons zelf hebben. Op zaterdag staat het laatste uitje op de planning: duiken en snorkelen in the great barrier reef, het grootste koraalrif ter wereld! Na een boottocht van 2 uur stoppen we midden op de oceaan om van de mooie onderwater wereld te mogen genieten. Wat een prachtig koraalrif! Zondag is dan echt de laatste dag! We gaan met de bus naar een leuk strand in de buurt, Palm Cove en sluiten deze onvergetelijke trip af met een toepasselijke film: girls trip. Jeannette neemt ons heerlijk mee uiteten en we wagen ons nog even in het nachtleven voordat we weer naar het vliegveld gaan. Ik heb ontzettend genoten de afgelopen weken en kom graag nog een keer terug!

• 21 September 2017 - 19:46

Joke Van Holstein:

Wat weer een prachtig avontuur en weer leuke foto's!
    Nog even genieten en dan kom jullie pj weer thuis.

• 22 September 2017 - 10:48

Lysanne:

Machtig!!! Zo leuk om nog een keer te lezen. Memories for life! XXX

• 22 September 2017 - 16:49

Lenie:

Wat geweldig dat jullie zo'n bijzondere trip met elkaar hebben mogen beleven.
    Heel erg leuk om te lezen!!
    Een avontuur om nooit meer te vergeten.

Dikke kus!!

• 25 September 2017 - 18:48

Grietje:

Wat een mooi reisverslag van jullie onvergetelijke reis! Zo bijzonder dat Jean en Rein je hebben opgezocht! De laatste dagen breken nu ook voor jou aan in Aussie, een jaar van reizen, werken, feesten en heel veel nieuwe mensen ontmoeten zit er dan alweer op! Ik wens je nog hele fijne dagen down under en kan niet wachten tot je weer 'thuis' bent! Tot heeeeel snel! Dikke tut