New Zealand: The North Island - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Pjirkje Mink - WaarBenJij.nu New Zealand: The North Island - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Pjirkje Mink - WaarBenJij.nu

New Zealand: The North Island

Door: Pjirkje Mink

Blijf op de hoogte en volg Pjirkje

22 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Queenstown


Bedankt voor de leuke reacties op mijn vorige wist-je-datjes.
Wist je dat ik mijn waarbenjij blog bij thuiskomst af laat drukken in een mooi fotoboek incl. alle foto’s en reacties? Superleuk om later weer terug te lezen denk ik:)

De laatste week in Sydney bestond uit wasjes draaien, tas inpakken, etentjes, stapavondjes en afscheid nemen van mijn huisgenootjes. Dit laatste was echt niet leuk en vooral het moment dat ik Anna uit ging zwaaien op het vliegveld zijn er aardig wat traantjes gevallen.
Hopelijk zien we elkaar snel weer, ergens op een mooi plekje in de wereld:)
Op vrijdag 3 maart was mijn laatste avondje in Sydney en natuurlijk wilde ik nog even op stap.
Samen met Anouk en 2 nieuwe huisgenootjes hebben we er een leuke avond van gemaakt.
Omdat ik de volgende ochtend weer vroeg moest vliegen heb ik op een gegeven moment de taxi gepakt. Bij thuiskomst heb ik (geloof ik?) een aantal wekkers gezet waar ik de volgende dag niet van wakker geworden ben .
Waar ik uiteindelijk wakker van werd was van Anouk die naast mijn bed stond en vroeg: Hoelaat moet je eruit? Waarop ik gelijk vroeg: Hoelaat is het nu? Anouk noemde de tijd en ik besefte dat ik al op het vliegveld had moeten staan. Ik was dan ook heeeel snel uit mijn bed, heb de laatste spullen in mijn tas gepropt en heb een taxi naar het vliegveld genomen. Gelukkig wonen wij vlakbij en was ik binnen 10 min op het vliegveld.
Het was een prima vlucht, ik had lekker veel ruimte omdat ik bij de nooduitgang zat.
Aangekomen in Auckland heb ik een shuttlebus naar het centrum gepakt en daarna mijn hostel opgezocht.
Het tijdsverschil tussen Australië en Nieuw Zeeland is 2 uur. Ondanks dat ik al vroeg vloog was het uiteindelijk een uur of 4 in de middag toen ik in mijn hostel kwam.
Ik heb gelijk een rondje door Auckland gedaan en ’s avonds heerlijk bij de Thai gegeten.
De volgende dag kwam Anita aan in NZ en we hadden in het centrum afgesproken om lekker bij te kletsen en plannen te maken voor onze trip. We hadden elkaar al een dikke 4 maanden niet gezien maar het voelde gelijk weer vertrouwd.
Na een lekkere lunch hebben we een heel stuk door Auckland gewandeld. Het was prachtig weer en we kwamen o.a langs de haven die me wel een beetje aan die van Sydney deed denken. Later in de middag hebben we een taxi genomen naar de Mount Eden. De Mount Eden is een vulkaan die je kunt beklimmen en vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de stad en zie je ook andere vulkanen en kraters.
Feitje: In Auckland zijn nog actieve vulkanen. Gelukkig is het de afgelopen 20.000 jaar maar 19 keer voorgekomen dat er een uitbarsting was.
Op maandag wilden we graag een auto of camper huren voor de rest van onze tijd op het Noordereiland. We kwamen er echter al snel achter dat dit heel prijzig was dus werden onze plannen gewijzigd. Er werd ons een mooie deal aangeboden om met de busorganisatie “Stray” mee te gaan waarbij we de kans zouden krijgen om vele hoogtepunten van NZ te zien. Deze buspas hebben we geboekt en de volgende dag zouden we al vertrekken.
Voor vandaag stond eerst nog een leuk uitje gepland in Auckland. We pakten de ferry naar Waihete Island, dit is een eiland ongeveer 30 min vanaf de stad die bekend staat om de mooie stranden en wijngaarden.
Nou als ik ergens dol op ben.....
In de Lonely Planet had ik gelezen over de wijngaard “Stonyridge”. Deze is uitgeroepen tot 1 van de mooisten ter wereld. Hier zijn we dan ook heengegaan en het was inderdaad een prachtige wijngaard op een mooie locatie. We hebben de lekkerste wijnen geproefd en genoten van het mooie uitzicht.
’ s Avonds hebben we bij een andere wijngaard wat gegeten en de zonsondergang gezien.
De volgende ochtend zouden we om half 8 opgehaald worden door onze buschauffeur, maar deze kwam een uur te laat. Dit mocht de pret echter niet drukken en vol enthousiasme gingen we met z’n allen naar Hahei. Hahei is een klein toeristisch dorpje en staat bekend om z’n mooie witte stranden. Aangekomen op het vakantiepark werd ons geadviseerd om zo snel mogelijk de Cathedral Cove walk te doen. Het was nu nog droog en dat kon wel eens snel veranderen.
Na een uurtje gelopen te hebben bereikten we het mooie witte strand met de grot en stenen boog. We waren nog geen 5 min bezig aan onze terugtocht toen het ineens keihard begon te regenen. Helemaal doorweekt kwamen we aan en helaas hield het niet meer op met regenen. Eigenlijk ging het door tot het moment dat we Hahei 1,5 dag later verlieten. Regen,regen,regen...
We konden letterlijk en figuurlijk geen kant op. De wegen stonden zo blank dat het de vraag was of we wel konden vertrekken. Gelukkig kregen we akkoord en ging onze reis op donderdag verder naar Raglan. Hier scheen het zonnetje dus we wisten niet hoe snel we met z’n allen richting het strand moesten gaan.
Het was heerlijk om eindelijk weer even wat zon te voelen na al die regen. Bij terugkomst in de logde bleek dat ze ook een sauna hadden en dit was een heerlijk genietmomentje.
Op vrijdag stond een bezoekje aan de grotten gepland in Waitomo. Deze grotten staan erom bekend dat ze “glowworms” hebben. Met een bootje gingen we in het donker door de grotten varen en die glowwormen gaven een speciaal effect: het was net een sterrenhemel boven ons.
Onze bus bracht ons in Rototura. In deze plaats kun je heel goed ervaren dat er vlakbij (White Island) een actieve vulkaan is. Rotorura staat bekend om de natuurlijke warmwaterbronnen, geisers, mudpools en de typische zwavelgeur. Het ruikt (stinkt!) hier heel erg naar rotte eieren. Ik had leuke dingen over Rotorua gelezen in de Lonely Planet dus na het inchecken in ons hostel ben ik gelijk op pad gegaan.
Ik ben door een park gelopen met allemaal “pools” waar de hete stoom naar boven kwam en waar de modder aan het koken was. Bijzonder! Ook ben ik langs de rivier (Lake Rotorua) gelopen en heb ik een bezoekje gebracht aan een Maori dorpje. De Maori mensen waren de eerste bewoners van Nieuw Zeeland en ze hebben een bijzondere cultuur.
’S Avonds heb ik met Anita en Llio nog een paar barretjes bezocht in het centrum.
De volgende dag zou ik weer verder op pad gaan in Rotorura maar het regende weer heel hard. Daarom heb ik lekker met een kopje thee BZV teruggekeken in het hostel.
Had ik vrijdag al even kennisgemaakt met de Maori cultuur, vandaag was dat een activiteit van Stray. We verbleven in een lodge bij een Maori familie, kregen veel informatie en verhalen over de cultuur, je kon de Haki dans leren of op kookcursus. Dit heb ik gedaan en we hebben “fried bread” gemaakt wat erg naar oliebollen smaakte: mmmm. Ook werd een demonstratie gegeven van Hangi: eten wordt onder de grond verwarmd op hete stenen en zo bereid. ’S Avonds hebben we hiervan gegeten en het was heel lekker.
Ondertussen bleef het weer in het noorden van Nieuw Zeeland slecht. We hoorden ook van vele mensen dat het in tijden niet zoveel had geregend. Ook waren er weer wegen afgesloten waardoor we niet de route konden doen die gepland stond. Zelfs onze overnachtingsplaats voor zondagavond was niet bereikbaar waardoor we last-minute naar een andere plek in de middel of nowhere werden gebracht. Het was ook erg spannend of we het National Park konden bereiken om de Tangoriro Alpine Crossing te lopen. Dit is een hike van 19,4 km in een vulkanisch gebied. Het is de populairste dagtocht van het Noordereiland. Gelukkig begon het weer steeds een beetje beter te worden en op maandag konden we al een hiking naar de Huka falls doen en ’s avonds kregen we te horen dat DÉ tocht de volgende dag zou plaatsvinden. De wekker stond om 5 uur en om 6 uur vertrokken we naar het National Park. Warm aangekleed, want ons was verteld dat je wel 4 seizoenen op 1 dag kon meemaken in dit park. De tocht begon de eerste kilometers erg vlak maar daarna moesten we steeds meer klimmen. Af en toe was het even pittig maar over het algemeen viel de zwaarte van de tocht me heel erg mee. Ik kan wel zeggen dat het de mooiste hiking is die ik ooit heb gedaan.
We hebben de hele dag droog weer gehad en de uitzichten waren echt prachtig. Soms wist ik gewoon niet waar ik moest kijken. Het mooiste moment was toen we boven op een berg kwamen en je uitzicht had over 3 “groene” meren.
De volgende dag werd ik met enorme spierpijn wakker maar gelukkig hoefde ik niet veel meer dan in de bus te zitten op weg naar de laatste stop op het Noordereiland. Deze stop was Wellington, tevens de hoofdstad van Nieuw Zeeland.
Het zonnetje scheen (Eindelijk!!) en na het inchecken van het hostel heb ik met Aurelie een stadswandeling gedaan die in de Lonely Planet stond. Binnen 2 uurtjes hebben we vele hoogtepunten van de stad gezien en ook nog een bezoekje gebracht aan het Wellington museum.
Na een wijntje in de haven hebben we ’s avonds lekker pizza gegeten en een paar borreltjes gedaan. We konden het niet te laat maken want de wekker ging weer vroeg de volgende ochtend.
Om 7 uur moesten we in de haven zijn om een uurtje later de Ferry te pakken naar het Zuidereiland.
De tocht op de enorme boot duurde 3,5 uur en het was prachtig. Ik ben nog nooit in Scandinavië geweest maar ik had het gevoel dat ik daar nu was. Hoge bergen, prachtig groen en de mooiste oneindige uitzichten. Ondanks dat het buiten heel koud was door de wind ging ik toch steeds weer richting het dek om foto’s te maken.
Deze tocht was dan ook een prachtige afsluiter van het Noordereiland waar ik in totaal 12 dagen ben verbleven. Helaas zat het weer niet echt mee op het Noordereiland en dat was soms echt wel even balen.
Toch blijven we positief: Er staan er nog vele dagen op het Zuidereiland gepland en het weer wordt ook steeds beter. Ik heb er zin in! Tot de volgende update!


  • 22 Maart 2017 - 06:10

    Sjoerdtje:

    Pjirkje wat een schat aan ervaringen en belevenissen . Lees elke keer weer met plezier je verslag Geweldig Liefs Sjoerdtje

  • 22 Maart 2017 - 06:10

    Sjoerdtje:

    Pjirkje wat een schat aan ervaringen en belevenissen . Lees elke keer weer met plezier je verslag Geweldig Liefs Sjoerdtje

  • 22 Maart 2017 - 06:37

    Marion:

    Wat heerlijk om dit iedere keer te lezen. En door de manier waarop je schrijft hoef ik alleen maar mn ogen dicht te doen en kan ik het bijna net zo zien als jij! Nou het zal wel niet maar laat mij maar in die waan

  • 22 Maart 2017 - 07:46

    Joke:

    Wat weer een pracht verhaal Pjirk!!
    En wat ziet het er allemaal prachtig uit, en je weet wat ze zeggen he nr regen komt weer zonneschijn.
    Geniet er mr van en binnenkort kom je zusje ook al toch.
    Nou veel plezier en maak maar weer mooie foto's.

    Groetjes van ons allemaal.

  • 22 Maart 2017 - 11:08

    Irene:

    Pjirkje, wat maak je toch mooie dingen mee en fijn dat we een beetje kunnen meegenieten. Ik herken veel plekjes waar Ivan ook foto's van had gemaakt....wat een schitterende natuur! Blijf lekker genieten en vooral veel foto's maken. Take care!

  • 22 Maart 2017 - 12:47

    Anneke:

    Prachtige verhalen Pjirk en mooie foto's !

  • 22 Maart 2017 - 14:24

    Jolanda Grootherder:

    Hoi Pjirk,
    Wat heerlijk om weer te lezen wat je allemaal meemaakt. Wat een ervaringen wauw. Geniet wederom van deze tijd. En hoop snel weer een leuke blog te lezen.
    Dikke kus van mij

  • 22 Maart 2017 - 16:41

    Hannie:

    Hoi Pjirk. Wat een prachtig verslag. Er kwamen allemaal bekende plekken voorbij. Ik ben benieuwd hoe je het Zuidereiland vind. Ik wacht je volgende verslag af. Geniet er nog maar goed van. Groetjes Hannie

  • 22 Maart 2017 - 17:13

    Lysanne:

    Jammer van de regen maar verder klinkt het allemaal weer fantastisch! XXX

  • 22 Maart 2017 - 17:47

    Harm Jan & Lida:

    Hey Pjirkje, wat een bijzondere trip zeg! Mede door de foto's kunnen wij met je meegenieten. Wij wensen je nog heel veel mooie mensen, plekjes en vooral plezier toe. En alvast supermooie momenten en belevenissen met Grietje!

  • 22 Maart 2017 - 19:45

    Susan:

    Hoi Pjirk.

    Weer een mooi verhaal , mooie foto's . Ze beleven wij het hier ook mee.
    Groeten Susan

  • 22 Maart 2017 - 20:25

    Marga:

    Wauw, lieve Pjirk,
    Wat fantastisch allemaal en wat een prachtige foto's!! Leuk om zo beetje mee te genieten frou.. kanjer ben je! Xxx

  • 22 Maart 2017 - 20:39

    Rena:

    Lieve Pjirkje, niet voor niks dat er op het vliegveld tranen rolden toen je Anna uit moest zwaaien. De eerste periode van je reis waarin jullie zoveel hebben ondernomen en beleeft liet je nu echt achter je. Deze geweldige herinneringen blijven jullie koesteren en wat je zelf zo mooi zegt, ergens op een mooi plekje in de wereld treffen jullie elkaar weer. Hihi, zou het Joure zijn? Maar goed, dan ben je klaar voor je reis naar Nieuw-Zeeland en onderneem je daar een 12 daagse avontuur met bus organisatie “Stray”. Van Auckland naar Waihete Island, de wijngaard “Stonyridge, Hahei, Raglan, Waitomo, Rototura, Huka falls, National Park en Wellington. Overal opnieuw genieten en ondanks de regen alles eruit halen wat er inzit. Wat een wilskracht. En als je dan ook nog met veel lichamelijk inspanning boven aan de berg bent, over 3 groene meren kijkt en kunt zeggen dat dit het mooiste moment is, getuigd zo’n moment van een bijzonder gevoel waarbij je denk ik beseft wat je allemaal wel niet kan en meemaakt! Een schouderklop voor jezelf topper. Met veel bewondering heb ik weer genoten van je verhaal. Ik weet niet wanneer jij het volgende verhaal schrijft maar wat ik wel weet is dat over 6 nachtjes je lieve zus naar je vliegt. Vorige week hebben we nog even gezellig gegeten in Drachten en vertelde ze over jullie plannen tijdens haar verblijf in Australië. Geweldig! Het gaat volgens mij een fantastische zussen avontuur worden. “life is a boomerang. What you give, you get! Have fun special sisters. Liefs Rena

  • 22 Maart 2017 - 21:10

    Pieta De Boer:

    Hoi Pjirkje , Wat weer een geweldig mooie blog. Het is soms net alsof ik erbij ben, zo mooi schrijf jij je belevenissen op.
    Ga vooral door met genieten en....schrijven. En nog even...... dan is Grietje ook bij jou, kunnen jullie samen genieten. Veel plezier!! groetjes, Pieta

  • 23 Maart 2017 - 21:09

    Lenie:

    Wauw wat heb jij al veel dingen meegemaakt en gedaan!!
    Stuk voor stuk ervaringen die je nooit meer zult vergeten!
    Fijn dat wij ook elke keer weer kunnen meegenieten van jou belevenissen, blijft fantastisch om te volgen!
    Alvast een hele fijne tijd met Grietje!!

    Dikke tuut

  • 24 Maart 2017 - 11:05

    Dukke Temming:

    Hoi Pjirkje,wat weer een mooi verslag van al je belevenissen,met bij behorende foto's,ik zit maar gewoon op de bank aan de koffie maar het is net alsof je zelf dan ook even op reis bent.
    Op dit moment ben je nog op het Zuidereiland en dan volgende week weer op naar Sydney waar je dan Grietje kan verwelkomen dat is wel heel super,heel speciaal,ik hoop dat jullie samen een machtig mooie tijd hebben!! En wie weet komt er van jullie samen het volgende reis verslag,geniet ervan!! liefs van Dukke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Queenstown

Down Under

....

Recente Reisverslagen:

05 Oktober 2017

Sydney-Bali-Joure

21 September 2017

East Coast

16 Augustus 2017

Update uit Sydney

29 Juli 2017

Hardlopen voor het goede doel

07 Juli 2017

The Outback
Pjirkje

21 oktober op reis naar Australië!

Actief sinds 20 Sept. 2016
Verslag gelezen: 771
Totaal aantal bezoekers 115813

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2016 - 30 November -0001

Het aftellen is begonnen!

23 Oktober 2016 - 30 November -0001

Down Under

Landen bezocht: